MARTIN
KÁMEN: SOUČASNÉ BAROKO
Výstava fotografa
nejmladší generace, nedávného absolventa pražské Akademie
výtvarných umění Martina Kámena (1982), Práce vybrané
z širokého portfolia autorovy tvorby demonstrují, že barokní
cítění a barokní estetika nevymizela, ani když ji od data
rozšíření dělí více než pět století.
Důkazem toho je právě
aktuální tvorba Martina Kámena, která v postmoderním duchu
pracuje s citacemi barokních mistrů malby, jako byl např.
Frans Snyders,a jejich vanitas, nebo s mytologickými náměty
zpracovanými neoklasicistními autory v čele s francouzskými
akademiky Jeanem Brocem, Jeanem Delvillem . Autorova invence
přitom původní díla (vybraná z řady nejrůznějších
zpracování) přetavila do podoby aktuální i pro oko současného
diváka: v monumentálních inscenovaných fotografiích netkví
jen podstata příběhu, ale i přidané informace odkazující
k dnešku, jako je například reminiscence na katastrofy
moderního věku, jaké lze najít v zadním plánu Apollona
a Hyacinta, kde je zaznamenán teroristický
útok na newyorská dvojčata jako paralela ke katastrofě smrtí
zmařené lásky.
Z původních referenčních
rámců Kámen vyjímá i další aktéry vybraných
mytologických příběhů a jejich známých výtvarných
zpracování. Aktualizuje je pak zasazením do nového prostředí,
jako je tomu nejen v Apollonově případě, ale také v případě
Danteho a Vergila v pekle
které Kámen zasazuje do nicoty, jíž v podobě černé barvy
naznačuje peklo. Příběh o Šípkové Růžence zase transformuje
do dekadentně formulovaného výjevu, který je na hony vzdálen
nevinnosti a cudnosti nám známé pohádky. Martin Kámen zde naráží
na původní předlohu tohoto příběhu, který zdaleka nekončil
tak šťastně jak jej dnes známe my. Napětí, smrt, umírání,
konflikt, které dokáže vbudovat dokonce i do zátiší, které
sice přetékají hojností, ale shnilou, kazící se, nechutnou a
páchnoucí, to vše čiší z většiny Kámenem stylizovaných
fotografií, které nedopouští, aby od nich divák odešel bez
rozrušení.
To je také cíl, ke
kterému Martin Kámen svou tvorbou míří. Nenechává diváka
pokochat se bezobsažnou krásou (ačkoliv atraktivita jeho
fotografií by některé mohla svést k letmému pohledu a
posléze primitivní interpretaci), ale naléhá na něj danými
náměty kombinovanými s formálně bravurně zvládnutou prací.
V ní zúročuje nejen své znalosti historie umění,
fotografického řemesla a nevšední uměleckou kreativitu, ale také
šíři své fantazie.
Martin Kámen cyklem svých
barokně laděných fotografií (které jsou jen drobným výsekem
šíře jeho činnosti) dokazuje, že je talentovaným autorem z
kategorie fotografů inscenované fotografie, již proslavili Cindy
Sherman, Jeff Wall nebo Gregory Crewdson, kterých je na české
fotografické scéně jako pověstných zlatých zrnek písku.
Kateřina Tučková:
kurátorka
Comments
Post a Comment